Cara Merawat Buasir dengan bahan semula jadi


Cara Merawat Buasir - Buasir sangat menyakitkan, namun buasir umumnya boleh sembuh dengan rutin melakukan rawatan dan pencegahan. Buasir yang lewat ditangani atau dirawat pastinya akan membuat buasir menjadi lebih membengkak, iritasi dan jangkitan.

Berikut ada beberapa usaha yang boleh dilakukan untuk Cara Merawat Buasir, yakni:

1. Ambillah ubat penghilang rasa sakit dan anti-keradangan untuk mengurangkan rasa sakit dan keradangan. Anda boleh mengambil tablet oral, krim oles atau suppositories dubur. Pemberian gel lidah buaya (aloe vera) pada kawasan dubur juga boleh membantu mengurangkan keradangan. Alternatif lain, anda boleh menggunakan ubat semula jadi berasaskan daun ungu (Graptophyllum pictum) untuk melawan buasir. Daun ungu adalah tumbuhan yang berasal dari New Guinea dan Polinesia. Saponin, alkaloid, glikosida dan zat lain yang terkandung dalam daun ungu boleh menghalang keradangan buasir dan membantu proses pencernaan yang membuat najis lembut. Kesan anti-inflamasi saponin cukup kuat untuk mengatasi buasir yang parah sekalipun.

2. Cara Merawat Buasir Bersihkan kawasan dubur dengan baik setiap selesai buang air besar. Anda tidak perlu menggunakan sabun kerana boleh meningkatkan iritasi. Untuk mengeringkan kawasan sekitar buasir, anda boleh menggunakan tisu lembut yang biasa digunakan untuk bayi.

3. Kurangkan rasa sakit dengan duduk dalam air hangat (sitz bath) tiga atau empat kali sehari selama 10 hingga 15 minit. Anda juga boleh menggunakan beg ais atau pek sejuk pada kawasan dubur selama kira-kira sepuluh minit, tiga atau empat kali sehari untuk mengurangkan pembengkakan pembuluh darah.

4. Cegah atau kurangkan sembelit. Pilihlah makanan tinggi serat (sayur-sayuran, buah-buahan dan biji-bijian) dan perbanyak minum. Elakkan teh dan kopi untuk sementara.

Kerana penyakit buasir merupakan salah satu jenis penyakit yang sangat menyakitkan yang akan memunculkan rasa sakit semasa buang air besar, maka sebaiknya anda menangani penyakit buasir ini dari awal. Penyakit buasir merupakan salah satu jenis penyakit yang kambuhan. Penyakit ini biasanya akan menimbulkan rasa sakit dan perih yang akan berulang jika penyebabnya tidak dielakkan dan tidak menerapkan pola hidup yang sihat.

Penyakit buasir terjadi akibat daripada pembengkakan pada salur darah di dubur yang mengalami pelebaran sehingga menyebabkan aliran darah terhalang untuk menuju ke jantung. Proses pelebaran pada pembuuh darah ini kemudian akan menutupi selaout lendir, kulit serta jaringan ikat atau juga otot-otot polos yang lambat laun akan menyebabkan berlakunya pembengkakan dan akan menimbulkam ketulan atau unjuran. Kemudian unjuran inilah yang akan menyebabkan kekotoran saat buang air besar mengalami halangan untuk keluar. 

Jika najis ini keras dan sukar untuk dikeluarkan yang menyebabkan masa kita buang air besar dengan mengedan terlalu kuat akan membuat terjadinya pendarahan kerana unjuran atau ketulan tadi akan mengalami luka dan boleh menyebabkan munculnya pendarahan akan menimbulkan rasa sakit disaat buang air besar.
Penyakit ambeien terbahagi menjadi empat stadium:

    Stadium 1 merupakan penyakit buasir yang terjadi dengan kemunculan unjuran yang masih kecil dan belum keluar. Gejalanya adalah darah yang menitis setiap anda selesai buang air besar.

    Stadium 2: unjuran yang sudah keluar namun saiz sedang. Gejalanya muncul jika selesai buang air besar, dan tonjollannya keluar namun selepas itu masuk semula dengan sendirinya.

    Stadium 3: saiz dari unjuran yang keluar tadi lebih besar dan gejalanya dirasakan setelah buang air besar. Unjuran ini memerlukan bantuan tangan untuk membantu memasukkannya lagi.

    Stadium 4: unjuran ini besarnya boleh sampai seukurana bola tenis. Dan unjuran ini tidak boleh masuk walaupun sudah ditolak dan cara mengubati buasir untuk stadium ini adalah dengan melakukan operasi.

Cara mengubati buasir dengan cara yang alami adalah menggunakan bahan-bahan semula jadi seperti:

Ramuan cara mengubati buasir 1:
Bahan: 20-25 gram daun sembung muda, 4-5 gram adas, 2-3 gram kapur sirih, 2-3 gelas air bersih

Cara meramu: Cara membuat ramuan ini adalah daun sembung yang masih muda tadi dicampur dengan daun bunga dan juga kapur sirih, kemudian direbus dengan menggunakan air 3 gelas tadi sehingga mendidih. Dan ramuan ini diminum 2-3 kalii dalam sehari.

Cara mengubati buasir secara tradisional yang lain adalah dengan menggunakan daun jambu batu muda. Cucilah sampai bersih beberapa helai daun jambu batuu muda dan 1 buah pisang batu yang tidak dikupas. Dan selepas itu haluskan kemudian peras sampai ada air yang keluar. Air ini selanjutnya diambil setiap hari dan harus teratur sampai penyakit ambeiennya sembuh.

Cara mengubati buasir dengan cara tradisional adalah dengan mengambil makanan yang mengandungi serat tinggi. Makanan-makanan ini boleh anda dapatkan dari buah-buahan dan juga sayur-sayuran
No comments :

No comments :

Post a Comment