Ibu Yang Tidur Berdengkur Semasa Hamil Boleh Membahayakan Bayi

Merupakan hal yang umum bila ibu hamil tidur sambil berdengkur semasa kehamilan. Keadaan ini bahkan cenderung makin parah pada trimester ketiga. Suatu kajian melaporkan bahawa hampir 25 peratus ibu hamil sesekali akan mengalami tidur dengan dengkuran pada minggu terakhir kehamilan mereka, manakala 25 peratus lain dilaporkan berdengkur lebih kerap di minggu-minggu terakhir kehamilan.

Mendengkur kadang-kadang boleh dikaitkan dengan gangguan tidur, disebut juga sleep apnea. Keadaan ini menyebabkan nafas terhenti sesaat ketika tidur. Hal ini boleh mengundang bahaya bagi ibu hamil kerana ketika nafas terhenti, jumlah oksigen dalam darah pun menurun.

Kemungkinan punca berdengkur ketika hamil berbeza-beza, antara lain:

Apnea tidur obstruktif. Dengkuran yang nyaring dan sering, boleh menjadi petanda apnea tidur obstruktif yang membuat nafas sering terhenti kerana laluan arus masuk-keluar udara yang tersumbat.Peningkatan jumlah darah dan perkembangan saluran darah dalam badan ibu hamil turut menyebabkan membran hidung membengkak yang hasilnya adalah Bunda mendengkur ketika tidur .Tingginya kadar hormon estrogen semasa hamil yang boleh ikut membuat jalan napas membengkak dan bahkan menyebabkan bertambahnya lendir.Hidung tersumbat kerana sebab lain, misalnya alahan atau selsema.

Tekanan Darah Tinggi dan Preeklamsia

Menurut seorang pakar gangguan tidur, tabiat berdengkur ketika tidur yang bermula ketika hamil boleh meletakkan seorang ibu pada keadaan risiko yang lebih besar mengalami preeklamsia atau tekanan darah tinggi (hipertensi). Ini kerana terhalangnya jalan nafas pada malam hari merupakan faktor penyumbang peningkatan tekanan darah tinggi dan preeklamsia pada kehamilan. Seorang ahli saluran pernapasanmenunjukkan bahawa ibu hamil yang terbiasa berdengkur akan dihadapkan kepada risiko dua kali lebih tinggi mengalami tekanan darah tinggi dan preeklamsia, berbanding para ibu yang tidak mendengkur.

Preeklamsia adalah keadaan tekanan darah tinggi yang timbul setelah usia kehamilan 20 minggu ditambah pembengkakan bahagian tubuh atau dipanggil edema dan / atau proteinuria, yaitu terlalu banyak protein yang terbuang melalui air kencing. Keadaan preeklamsia ditandai dengan gejala tambahan berupa sakit kepala yang teruk, muntah, terasa nyeri hebat pada perut bahagian atas, serta gangguan penglihatan.

Hambatan pada Pertumbuhan Janin

Sebuah penemuan perubatan menyatakan bahawa terdapat hubungan antara gangguan tidur, iaitu sleep apnea, dan Intrauterine Growth Retardationatau hambatan pada pertumbuhan janin. Bayi dengan keadaan Intrauterine Growth Retardation dilahirkan dengan saiz tubuh yang lebih kecil berbanding rata-rata dan mengalami kelewatan perkembangan.

Risiko untuk menjalani Persalinan Caesar

Sebuah kajian mendapati bahawa ibu hamil yang berdengkur sebanyak tiga malam dalam seminggu lebih cenderung mempunyai bayi yang bersaiz lebih kecil dan berkemungkinan lebih besar untuk dilahirkan melalui operasi caesar. Dari kajian tersebut, kira-kira 33 peratus daripada 1,600 ibu hamil mempunyai tabiat berdengkur. Dan dari para pendengkur tersebut, terdapat jumlah yang signifikan yang melahirkan secara caesar, bahkan banyak yang memerlukan operasi caesar kecemasan.

Bayi Lahir dengan Berat Badan Rendah

Ibu hamil yang kerap berdengkur cenderung untuk melahirkan bayi dengan berat badan di bawah rata-rata. Ibu patut waspada kerana bayi dengan berat badan rendah diketahui lebih terdedah terhadap serangan penyakit tertentu.

Kajian tersebut juga mengatakan bahawa walau ada hubungan antara berdengkur ketika hamil dengan peningkatan kecenderungan lahir secara caesar dan bayi lahir dengan berat badan rendah, hubungan tersebut tidak menunjukkan kaitan sebab-akibat. Namun, tidak ada salahnya untuk menerapkan pola tidur yang sihat selama kehamilan dan mengelakkan berdengkur dengan beberapa cara berikut.

Terus pertahankan berat badan yang normal bagi ibu hamil. Perhatikanlah bahawa makin gemuk seorang ibu hamil, maka dia menjadi makin berisiko untuk mengalami masalah pernafasan selama tidur.Hindari tidur dengan posisi terlentang. Cuba posisi condong dan pastikan kedudukan kepala sedikit lebih tinggi dari tubuh.Hindari seperti makan ubat tidur, minuman beralkohol, dan tembakau. Ketiga-tiga mereka membuat jalan napas cenderung lebih tertutup.Bagi para suami, rujuk kepada doktor atau bidan bila mendapati isteri sering tidur sambil berdengkur, apalagi disertai mendengus atau termengah-mengah.

No comments :

No comments :

Post a Comment