Cara Merawat Buasir Secara Tradisional

Cara Merawat Buasir Secara Tradisional

Cara Merawat Buasir Secara Tradisional - Merawat masalah buasir bergantung pada seberapa parah buasir yang dialami. Kalau buasir yang dialami adalah kerana sembelit, maka cara mengatasinya adalah dengan memakan banyak makanan berserat. Saat ini sudah tersedia minuman serbuk yang dapat memperlancar buang air besar dengan harga yang relatif murah. BAB lancar dan najis tidak terlalu keras dapat mengurangkan buasir.

Cara Merawat Buasir Secara Tradisional

Cara Merawat Buasir Secara Tradisional
Penyakit buasir merupakan salah satu penyakit yang kadang membuat penderitanya malu untuk mendedahkannya dan lebih sering membiarkannya dan tidak melakukan pengendalian. Banyak perkara yang menjadi faktor pencetus dari terjadinya penyakit buasir buasir ini adalah:
    Akibat faktor usia
    Akibat kehamilan
    Kram saat mengejan
    Duduk terlalu lama atau berdiri terlalu lama
    Mengangkat beban yang terlalu berat
    Akibat masalah sembelit kronik
    Masalah cirit-birit menahun
    Fungsi dari usus besar yang tidak boleh bekerja dengan baik akibat terlalu sering dalam menggunakan pencahar dengan berlebihan

    Makan makanan yang terlalu pedas yang boleh menjadi pencetus terjadinya buasir.
Gejala dari penyakit buasir biasanya bergantung dari tingkatan parahnya penyakit buasir ini. Namun gejala umum yang biasanya muncul di awal adalah rasa sakit semasa buang air besar, sehingga ada rasa panas, gatal, dan juga pedih yang terasa pada dubur. Gejala lain yang timbul adalah ketulan lunak yang muncul di bahagian dubur dan juga jumlahnya biasanya lebih dari satu sehingga jika sudah parah akan membentuk benjolan lebih besar. Biasanya ketulan ini akan keluar ketika sedang buang air besar. Kemudian untuk kes-kes yang teruk akan keluar titisan darah segar.

Lalu, mengapa amebein boleh terjadi? Penyakit buasir atau ambeien ini terjadi akibat daripada berlakunya pembengkakan serta pelebaran pada pembuluh darah vena di bahagian yag paling bawah dari aci usus, baik di sisi luarnya maupun yang ada di dalam dubur. Dan penyakit ini biasannya ditandai dengan munculnya benjolan yang mirip dengan bisul warnanya merah agak kehitaman atau juga warnanya yang agak kebiru-biruan. Selain itu, biasanya juga disertai dengan rasa sakit dan akan mengeluarkan darah ketika sedang buang air besar. Salah satu yang mencetuskan terjadinya buasir buasir ini adalah kerana kurang pengambilan serat dan juga jarang melakukan sukan dengan teratur.

Cara mengubati buasir secara tradisional dengan menggunakan bahan-bahan semula jadi salah satunya adalah menggunakan daun ungu. Daun ungu atau daun wungu yang boleh membantu mengatasi masalah buasir. Cara membuat ramuan ini adalah rebuslah 10 gram daun ungu segar, dan 15 gram daun sudu segar, direbus ke dalam 3 gelas air hingga yang tersisa adalah 2 gelas air sahaja. Jika sudah sejuk, kemudian saring dan minumlah air ramuan ini setiap hari dan diminum disiang hari. Lakukanlah setiap hari sampai ambeien sembuh.

Cara mengubati buasir berdarah dengan menggunakan daun ungu. Cara membuatnya adalah ambil 3 helai daun ungu kemudian 2 kerat kunyit selepas itu dibancuh dengan menggunakan air panas 1 gelas dan ramuan ini diminum di malam hari 1 gelas dan 1 gelas lagi di pagi hari. Selain dengan minum ramuan ini, maka cara lain adalah dengan menuam buasir anda dengan menggunakan air sejuk yang diberikan ais batu untuk membantu menghentikan pendarahan yang berlaku pada buasir.

Dan bahan-bahan semula jadi lain yang boleh membantu cara mengubati buasir secara tradisional adalah dengan menggunakan bawang putih. Kandungan baik yang ada di dalam bawang putih boleh membantu untuk mengatasi masalah buasir. Cara membuatnya adalah menumbuk bawang putih secukupnya saja, kemudian peras dan selepas itu dan ambillah airnya. Kemudian air ini digunakan untuk membantu menyebuhkan ambeien. Cara penggunaannya adalah dioleskan pada dubur yang mengalami buasir setiap hari. Dan sebaiknya anda melakukan perundingan terlebih dahulu dengan doktor anda untuk menanyakan tentang manfaat bawang putih ini.
No comments :

No comments :

Post a Comment