Ubat Tradisional untuk Merawat Penyakit Polip Hidung

Ubat Tradisional untuk Merawat Penyakit Polip Hidung

Polip adalah penyumbatan rongga hidung kerana adanya pembengkakan atau pembesaran daging tumbuh di dalam rongga hidung. Dan pembesaran ini biasanya disebabkan oleh alahan atau jangkitan sinusitis. Seseorang yang menderita penyakit ini biasanya mempunyai gejala seperti selesema yang berpanjangan, penciuman menurun, suara bindeng, pernafasan terganggu dan juga sering ingusan. Seseorang yang menderita polip kronik salah satu cara untuk mengatasinya adalah dengan melakukan pembedahan polip. Akan tetapi, anda jangan bimbang, anda juga boleh melakukan terapi dengan menggunakan bahan-bahan semula jadi. Berikut adalah ubat tradisional untuk mengubati penyakit polip hidung!

Ubat Tradisional untuk Merawat Penyakit Polip

Cara merawat polip hidung secara semulajadi

Limau nipis dan halia

Ubat tradisional untuk mengubati penyakit polip hidung yang pertama adalah dengan cara menggunakan limau nipis dan halia. Caranya, peras limau nipis kemudian campurkan dengan halia yang sudah dihaluskan dan dikeringkan. Tak hanya itu saja, anda juga harus mencampurkan bahan semula jadi lain seperti cengkeh, daun sirih dan juga daun sereh. Rebus semua bahan tersebut hingga mendidih. Setelah itu, saring airnya dan minumlah ramuan tersebut. Lakukan hal ini secara rutin yaitu setiap pagi selama satu bulan.

Kunyit dan benalu teh

Ubat tradisional yang kedua adalah dengan menggunakan kunyit dan benalu teh. Caranya, cuci bersih semua bahan tersebut kemudian rebus kedua bahan semula jadi itu hingga mendidih. Saring dan sejukkan. Minumlah ramuan tersebut selama 2 kali sehari secara rutin.

Temu putih dan sambiloto

Ubat tradisional untuk mengubati penyakit polip hidung selanjutnya adalah dengan memanfaatkan temu putih dan daun sambiloto. Cara meramunya pun sangat mudah. Yaitu, pertama pastikan anda mencuci kedua bahan tersebut hingga bersih. Kemudian rebus hingga mendidih dengan menggunakan 700 cc air. Jika air sudah tinggal hanya 300 cc Anda boleh menapis dan mendinginkannya. Selepas itu, minumlah ubat tradisional dari temu putih dan sambiloto ini 2 kali sehari secara rutin.

Daun sirih dan daun cemara

Untuk membuat ubat tradisional yang satu ini anda perlu menyiapkan beberapa bahan-bahan seperti beberapa helai daun malar hijau, daun sirih dan juga beberapa ruas kunyit. Setelah semuanya siap, cuci semua bahan hingga bersih. Untuk kunyit, anda perlu mengupas dan di parut sehingga halus. Selepas itu rebus parutan kunyit bersama dengan daun sirih dan daun malar hijau. Kemudian tuangkan ramuan tersebut ke dalam periuk lalu hiruplah wap panas yang dihasilkan. Lakukan rawatan ini secara teratur untuk mempercepatkan proses penyembuhan penyakit polip hidung.

Mengambil makanan kaya vitamin C

Selain untuk meningatkan sistem imun tubuh, vitamin C juga boleh membantu untuk merawat polip. Zat yang terdapat pada buah asam mempunyai kandungan yang hampir sama dengan vioflavonoid yaitu suatu zat yang dapat membantu menjaga kesihatan pembuluh darah di dalam tisu hidung.

Nah itulah beberapa ubat tradisional untuk mengubati penyakit polip secara semula jadi.

No comments :

No comments :

Post a Comment