RAMUAN TRADISIONAL (HERBAL) UNTUK mengubati insomnia (SUSAH TIDUR)

Pernahkah anda merasakan sukar tidur? Atau tertidur, tetapi hanya sebentar, kemudian bangun lagi? Atau bahkan tidak boleh tidur sama sekali? Jika ya, itulah yang dinamakan dengan insomnia. Insomnia (susah tidur) bukanlah suatu penyakit, melainkan hanya merupakan gejala dari beberapa macam sebab, seperti keadaan psikologi seseorang, keadaan fizikal terlalu lelah, otak merasa sangat capai, atau boleh jadi kerana pengaruh minum - minuman alkohol. Permasalahan - permasalahan hidup yang belum dapat diselesaikan cenderung menjadi penyebab utama timbulnya insomnia (susah tidur). Disamping itu keadaan emosi seseorang, seperti cemas, galau, stres serta rasa takut juga menjadi penyebab timbulnya insomnia (susah tidur).

Seiring bertambahnya umur seseorang, maka jam tidur juga akan semakin berkurang. Hal demikian, sebenarnya merupakan perkara wajar. Semakin tua seseorang, maka ia akan sering mengalami keadaan terjaga di waktu tidurnya. Orang terjaga pada tengah malam atau awal hari juga lebih sering dialami oleh para orang tua dari pada anak - anak muda. Hal ini terkadang menyebabkan perasaan cemas pada sebahagian orang tua kerana menganggap waktu tidurnya terasa kurang.

Pada usia berapa sekalipun, seseorang yang terkena insomnia (kurang tidur) menandakan bahawa orang tersebut sedang mengalami kemurungan (stres). Oleh sebab itu, pesakit insomnia (susah tidur) dianjurkan agar mengendurkan fikiran - fikiran yang menggganggunya. Bagi pesakit insomnia (sukar tidur) juga disarankan agar berangkat tidur pada waktu yang sama di setiap harinya, melakukan olah raga rutin setiap hari, tidur tidak dalam keadaan lapar, usahakan untuk mematikan lampu menjelang tidur, tidak merokok atau minum alkohol sebelum tidur dan yang paling penting adalah berdoa sebelum tidur. Adapun usaha dari luar, maka anda boleh cuba salah satu atau beberapa ramuan ubat tradisional (herba) untuk mengatasi insomnia (sukar tidur) di bawah ini:

- RAMUAN TRADISIONAL PERTAMA (HERBAL) merawat insomnia (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah siapkan batang dan daun kangkung sebanyak satu ikat.

Cara membuatnya yaitu batang serta daun kangkung terlebih dahulu dicuci sehingga bersih. Kemudian batang dan daun kangkung tersebut ditumis. Dimakan sehari dua kali.

- RAMUAN TRADISIONAL KEDUA (HERBAL) merawat insomnia (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah sediakan buah pala satu biji serta madu satu sudu makan.

Cara membuatnya yaitu buah pala terlebih dahulu dicuci sehingga bersih. Lalu buah pala


tersebut ditumbuk hingga halus. Setelah itu, dibancuh dengan air mendidih satu gelas kemudian tambahkan madu satu sudu makan. Aduk hingga merata. Dimakan selagi masih hangat, sehari dua kali, sekali minum sebanyak satu gelas.

- RAMUAN TRADISIONAL KETIGA (HERBAL) merawat insomnia (sukar untuk tidur)

Bahan-bahannya adalah siapkan bawang putih beberapa ulas.

Cara pemakaiannya iaitu bawang putih terlebih dahulu dikupas lalu dicuci sehingga bersih. Kemudian dimakan langsung pada malam hari menjelang tidur.

- RAMUAN TRADISIONAL KEEMPAT (HERBAL) merawat insomnia (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah sediakan madu satu sudu makan dan susu hangat satu gelas.

Cara penggunaannya iaitu campurkan madu dengan susu hangat, lalu aduk hingga merata. Dimakan pada malam hari satu jam menjelang tidur.

- RAMUAN TRADISIONAL KELIMA (HERBAL) merawat insomnia (sukar untuk tidur)

Bahan-bahannya adalah siapkan cendawan kayu 3-10 gram dan air untuk merebus secukupnya.

Cara membuatnya yaitu cendawan kayu terlebih dahulu dicuci sehingga bersih. Kemudian cendawan kayu direbus sehingga mendidih. Air rebusan tersebut digunakan.

- RAMUAN TRADISIONAL KEENAM (HERBAL) MENGATASI INSOMNIA (sukar untuk tidur)

Bahan-bahannya adalah sediakan akar bunga melati kira-kira 10 cm serta satu gelas air matang.

Cara membuatnya iaitu akar bunga melati terlebih dahulu dicuci sehingga bersih. Setelah itu, akar bunga melati tersebut ditumbuk hingga halus. Kemudian setelah halus dibancuh dengan air matang. Aduk merata lalu ditapis. Lalu boleh dimakan.

- RAMUAN TRADISIONAL KETUJUH HERBAL MENGATASI INSOMNIA (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah siapkan biji teratai sebanyak 5-12 gram dan air untuk merebus.

Cara membuatnya yaitu biji teratai dicuci sehingga bersih. Setelah itu biji teratai direbus sehingga mendidih. Air rebusan tersebut untuk dimakan.

- RAMUAN TRADISIONAL KELAPAN HERBAL MENGATASI INSOMNIA (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah sediakan 3-9 gram bunga bunga dan air secukupnya.

Cara membuatnya yaitu bunga bunga dicuci bersih. Kemudian bunga bunga direbus hingga mendidih. Air rebusan untuk diminum. Atau boleh juga menggunakan buah bunga. Cara membuatnya adalah buah bunga yang sudah dibersihkan ditumbuk hingga halus. Kemudian dibancuh menggunakan air panas. Aduk merata, lalu diminum pada saat masih hangat.

- RAMUAN KESEMBILAN HERBAL MENGATASI INSOMNIA (SUSAH TIDUR)

Bahan-bahannya adalah siapkan daun pegaga dua helai, ketumbar ½ sudu makan, kangkung segar tiga potong serta biji jintan putih satu sudu teh.

Cara membuatnya yaitu daun pegaga dan kangkung terlebih dahulu dicuci bersih. Kemudian bahan-bahan yang boleh didapati direbus dengan air dua gelas sehingga mendidih. Biarkan sehingga airnya menjadi setengahnya. Setelah matang, lalu ditapis. Diambil pada malam hari sebelum tidur.

Demikianlah beberapa tips ubat tradisional (herba) untuk merawat insomnia (susah tidur).

TERIMA KASIH, anda berada di tempat INFO SEPUTAR KITA. SEMOGA MENDAPAT MANFAAT

No comments :

No comments :

Post a Comment