Cara Merawat Panas Dalam

Hampir semua orang pernah mengalami yang namanya panas dalam, oleh kerana itu dalam artikel di bawah ini akan disajikan tentang bagaimana cara merawat panas dalam secara berkesan. Panas dalam sebenarnya bukan merupakan suatu penyakit, tetapi merupakan suatu keadaan di mana berlaku ketidakseimbangan suhu di dalam tubuh. Namun jika tidak diatasi maka panas dalam boleh menjadi semakin parah. Dalam beberapa kes, panas dalam juga boleh menjadi petanda datangnya suatu penyakit, terutama yang berkaitan dengan penyakit pada saluran pencernaan dan saluran pernafasan. Oleh kerana itu, anda harus waspada jika panas dalam yang anda alami tidak kunjung sembuh atau bertambah parah.

Panas dalam boleh menyerang siapa saja, dari bayi hingga orang lanjut usia. Banyak faktor yang boleh menjadi penyebab terjadinya panas dalam. Faktor tersebut antara lain yaitu kerana tubuh kekurangan cecair, penurunan daya tahan tubuh, pengambilan makanan yang pedas dan banyak mengandungi lemak, kekurangan serat, ketidakstabilan hormon dalam tubuh, faktor cuaca yang panas, tekanan, atau akibat adanya proses keradangan. Gejala yang dialami oleh orang yang mengalami panas dalam antara lain yaitu timbulnya sariawan, bibir pecah-pecah, bau mulut tak sedap, tekak kering atau terasa sakit, rasa tidak selesa di perut (loya, kembung), susah buang air besar, dan berlakunya peningkatan suhu badan.

Pelbagai Cara Merawat Panas Dalam dengan Bahan-Bahan Alami

Untuk merawat panas dalam, anda boleh menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah didapati di sekitar kita. Ketika panas dalam muncul, disyorkan sebaiknya jangan langsung mengambil ubat-ubatan kimia kerana belum tentu akibat suatu penyakit. Anda boleh mengatasinya terlebih dahulu dengan cara berikut ini dengan tujuan untuk menyeimbangan nutrisi, cecair, elektrolit, dan memperbaiki sistem kekebalan tubuh anda. Pelbagai cara mengubati panas dalam secara semulajadi yaitu sebagai berikut:

Air kelapa muda

Air kelapa muda dikenali mempunyai kandungan elektrolit tinggi yang berkesan untuk menyembuhkan panas dalam. Selain itu minum air kelapa muda juga dapat mengatasi kekeringan. Sehingga dengan mengambil air kelapa muda tubuh anda akan merasa segar dan meneutralkan suhu badan, serta mengimbangi cecair elektrolit. Cara merawat panas dalam menggunakan air kelapa muda iaitu dengan mengambil air yang terkandung di dalam kelapa yang masih muda, dengan atau tanpa daging kelapanya. Anda boleh mencampurkan madu untuk menambah khasiatnya.

Lemon dan madu

Lemon merupakan buah yang mempunyai kandungan vitamin C cukup tinggi. Sebagaimana kita ketahui bahawa vitamin C sangat penting dalam meningkatkan daya tahan tubuh serta untuk mengatasi panas dalam. Selain itu pengambilan lemon juga dapat memberikan rasa segar di dalam tubuh. Ditambah lagi dengan khasiat madu yang berfungsi untuk mencegah dari serangan penyakit. Cara merawat panas dalam menggunakan lemon dan madu iaitu siapkan satu buah lemon, lalu diperah untuk diambil airnya dan masukkan ke dalam 1 gelas air matang. Tambah 6 sendok makan madu murni dan aduk hingga rata. Pengambilan secara teratur 2 kali dalam sehari maka panas dalam yang anda derita akan segera sembuh.

kacang hijau

Kacang hijau merupakan jenis kacang-kacangan yang dikenali mempunyai kandungan serat cukup tinggi. Dengan kandungan serat ini maka dapat berkhasiat meredakan panas dalam sekaligus melancarkan pencernaan. Selain itu dengan pengambilan kacang hijau juga dapat memperbaiki sistem imuniti dalam tubuh anda. Cara merawat panas dalam dengan kacang hijau iaitu dengan menyiapkan 2 genggam kacang hijau dan masukkan ke dalam 3 gelas air. Lalu rebus sehingga airnya tinggal 1 gelas sahaja. Kemudian tapis untuk diambil airnya dan minumlah secara rutin air rebusan kacang hijau tersebut untuk menyembuhkan panas dalam.

Cincau

Cara merawat panas dalam yang seterusnya iaitu dengan mengambil cincau. Cincau merupakan bahan yang diperbuat dari tumbuhan yang diproses secara semulajadi yang biasa digunakan sebagai campuran minuman untuk mencipta kesan yang menyegarkan. Selain menyegarkan dan menghilangkan dahaga, penggunaan cincau ternyata juga dapat meredakan panas dalam. Cara mengkonsumsinya anda boleh mencampurkan cincau ke dalam minuman seperti biasanya, tetapi tidak usah menggunakan ais. Sebab dengan pengambilan ais justru boleh mencetuskan keradangan sehingga panas dalam yang anda alami justru semakin parah.

kencur

Kencur yang merupakan salah satu jenis rempah dapur ini merupakan tumbuhan herba yang mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan termasuk untuk merawat panas dalam. Kandungan mineral semula jadi dapat berkhasiat untuk menurunkan panas di dalam badan. Cara merawat panas dalam menggunakan kencur iaitu siapkan 2 ruas kencur sebesar ibu jari, dicuci sehingga bersih, dikupas, kemudian diparut. Setelah diparut lalu diperas untuk diambil airnya. Campurkan perasan air kencur tersebut ke dalam setengah gelas air hangat. Makanlah ramuan ini secara teratur 2 kali dalam sehari.

yogurt

Yogurt merupakan susu yang sudah diperam dengan bantuan bakteria baik. Komsumsi yogurt sangat bermanfaat bagi kesihatan khususnya untu menjaga saluran pencernaan dengan menambah bakteria baik atau disebut sebagai probiotik supaya dapat melawan bakteria jahat. Dengan minum yogurt juga berkhasiat untuk mengubati panas dalam.

Blewah

Blewah merupakan sejenis buah yang sering digunakan sebagai campuran minuman. Buah ini dikenali mempunyai khasiat untuk megobati hipertensi atau tekanan darah tinggi. Selain sebagai anti hipertensi, blewah ternyata juga berkhasiat untuk meredakan panas dalam dan untuk melancarkan pencernaan kerana kaya akan serat. Cara merawat panas dalam menggunakan blewah iaitu dengan menyiapkan buah blewah, belah menjadi dua bahagian. Kemudian kerok bahagian dalam / dagingnya dan campurkan ke dalam minuman, tambahkan madu atau gula secukupnya sebagai pemanis, lalu minum secara teratur untuk menyembuhkan panas dalam yang anda alami.

stroberi

Cara merawat panas dalam juga boleh dilakukan dengan mengambil buah strawberi. Buah ini mempunyai kandungan nutrisi penting yang sangat diperlukan oleh tubuh antara lain iaitu kalsium, magnesium, zat besi, asid folik, sodium, potasium, seng, beta karoten, vitamin A, B, dan C. Kandungan vitamin C dalam buah strawberi cukup tinggi sehingga sangat baik untuk meredakan panas dalam.

Untuk mencegah terjadinya panas dalam, hal yang dapat anda lakukan antara lain yaitu dengan mengambil banyak air putih (sekurang-kurangnya 8 gelas per hari), memperbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk melancarkan pencernaan, menjauhi rokok dan alkohol, serta mengelakkan jenis makanan yang mencetuskan terjadinya panas dalam seperti makanan yang terlalu pedas dan makanan yang banyak mengandungi lemak. Dalam situasi panas yang terik, sebaiknya Kurangkan terdedah dengan cahaya matahari secara terus-menerus. Kerana faktor stres juga boleh mencetuskan terjadinya panas dalam, maka elakkan juga hal-hal yang boleh menimbulkan stres dan urus fikiran anda agar sentiasa tenang dan selesa.

Anda perlu waspada jika panas dalam yang anda alami tidak kunjung sembuh atau disertai dengan gejala-gejala yang semakin berat. Misalnya rasa sakit tekak yang semakin parah, muncul tanda-tanda dehidrasi, gangguan pencernaan makin berat, terjadi demam, sesak nafas, mahupun penurunan keadaan badan secara umum. Kerana boleh jadi panas dalam tersebut merupakan gejala dari datangnya suatu penyakit. Oleh kerana itu jika terjadi hal yang demikian, sebaiknya periksa ke doktor untuk untuk pengendalian lebih lanjut.

1 comment :

1 comment :

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete