MERAWAT DAN MENGATASI apendiks (apendisitis) DENGAN CARA ALAMI


Sesuai dengan namanya, usus buntu (appendix) atau Apendiks adalah sebuah saluran di usus yang betul - betul buntu hujungnya . Usus ini boleh didapati pada manusia, haiwan mamalia, serta pada burung dan beberapa jenis reptilia. Pada mulanya, usus buntu (Appendix) ini belum diketahui apa fungsi dan kegunaannya. Namun seiring dengan perkembangan dan kemajuan ilmu pengetahuan, ternyata organ tubuh ini mempunyai peranan sangat penting, khususnya bagi manusia, sebagai organ imunologi yang mengandungi kelenjar limfoid yaitu suatu organ tubuh penghasil zat anti kuman atau dengan kata lain dapat membentuk sistem kekebalan tubuh. Usus ini berada di sebelah kanan rongga perut serta melekat pada usus besar. Saiz organ ini kurang lebih sebesar saiz jari kelingking manusia.

PENYEBAB (SEBAB - SEBAB) PENYAKIT apendiks (apendisitis)

Penyakit radang usus buntu atau biasa dikenal dengan istilah apendisitis terjadi manakala organ usus buntu (appendiks) mengalami keradangan dan pembengkakan berisi nanah. Hal ini boleh disebabkan oleh penyumbatan oleh benda - benda asing (makanan) kerana makanan atau benda - benda asing itu tidak mudah dicerna dengan baik. Akibat daripada penyumbatan itu, rangkaian limfoid kemudian membesar, dan pembesaran (pembengkakan) inilah yang menjadi sarana mudah bagi bakteria membiak. Pembengkakan pada usus buntu ini jika tidak segera ditangani boleh saja pecah, sehingga menyebabkan jangkitan pada selaput abdomen. Kejadian itu disebut dengan istilah peritonitis

GEJALA - GEJALA (TANDA - TANDA) TERSERANG apendiks (apendisitis)

Pada peringkat awal gejala apendiks, memang agak sukar dibezakan dengan penyakit perut lain, seperti penyakit maag (untuk mengetahui obat maag, boleh anda klik "Cara Meramu Ramuan Tradisional (Herbal) Mengatasi / Merawat Penyakit Maag") atau radang usus besar. Gejala awal dari penyakit apendiks biasanya ditandai dengan:

1. Rasa sakit gatal di bahagian ulu hati, kemudian meluas ke perut bahagian kanan bawah.

2. Perut merasakan pembesaran (pembengkakan)

3. Berlaku kekejangan perut

4. Selera makan berkurang

5. Merasakan mual atau bahkan muntah

6. Mengalami cirit-birit atau

7. Mengalami konstipasi (sembelit)

8. Jika batuk atau bernafas agak keras, serta perut ditekan dalam keadaan kaki dilipat, maka perut akan merasakan sakit

RAMUAN TRADISIONAL (HERBAL) MENGOBATI / MENGATASI apendiks (apendisitis)

Apa bila dijumpai seseorang mengalami gejala - gejala diserang penyakit radang usus buntu seperti yang kami sebutkan di atas, maka segeralah dibawa ke rumah sakit terdekat agar si pesakit boleh segera ditolong. Penyakit ini boleh dipastikan atau dikesan dengan menggunakan alat USG, sehingga tidak ada jalan lain kecuali membawanya ke rumah sakit agar diketahui jelas penyakitnya. Sehingga apabila penyakit ini masih belum terlalu lama, maka doktor akan segera mengambil langkah penyelamatan, seperti memutuskan untuk dilakukan operasi. Atau jika penyakit ini telah berlangsung

lama, maka boleh dilakukan rawatan yang lebih intensif lagi. Namun demikian, sebagai langkah berjaga-jaga dan rawatan alternatif, maka boleh dilakukan dengan membuat jamu atau ramuan tradisional (herba) yang dapat mencegah dan mengatasi apendiks (apendisitis). Berikut kami sajikan beberapa ramuan semulajadi (Jamu tradisional) mengatasi dan merawat radang usus buntu:

- RAMUAN PERTAMA, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah siapkan dua buah mengkudu, madu satu sudu makan.

Cara memupuk iaitu buah mengkudu terlebih dahulu dicuci bersih. Buah mengkudu diparut, kemudian disaring untuk diambil airnya. Lalu tambahkan madu, aduk rata. Dimakan sehari dua kali, masing-masing dua sudu makan.

- RAMUAN KEDUA, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah sediakan daun jambu kluthuk sepuluh helai, setengah potong arang dari pohon kayu jati dan air untuk merebus satu gelas.

Cara memupuk iaitu kedua-dua bahan dicuci bersih. lalu direbus sehingga mendidih. Biarkan airnya tersisa setengahnya. Air rebusan ditapis. Air rebusan dimakan sekaligus. Lakukan seminggu dua kali.

- RAMUAN KETIGA, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah siapkan daun pegaga dan rumput krokot secukupnya serta air untuk merebus empat cawan.

Cara memupuk iaitu daun pegaga dan rumput krokot dicuci bersih. selepas itu, direbus sehingga mendidih. Lalu ditapis. Air rebusan diminum sehari tiga kali.

- RAMUAN Keempat, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya ialah sediakan air limau nipis dua sudu makan, gula merah secukupnya, kunyit tiga ruas, sedikit garam dan air matang satu gelas.

Cara memupuk yaitu terlebih dahulu kunyit dicuci bersih, lalu kunyit diparut untuk diambil sarinya. Campurkan air kunyit, air limau nipis, gula merah dan sedikit garam kedalam segelas air matang, aduk rata. Pengambilan secara teratur.

- RAMUAN Kelima, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah siapkan daun belimbing secukupnya dan air panas.

Cara memupuk iaitu daun belimbing dicuci bersih. kemudian daun belimbing dihaluskan. Masukkan sedikit air lalu diperah untuk diambil sarinya. Setelah itu, bancuh menggunakan air suam setengah gelas. Dimakan sehari dua kali, setiap pagi dan malam hari.

- RAMUAN Keenam, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

• Bahan-bahannya adalah sediakan dua puluh helai daun sambiloto.

Cara memupuk iaitu daun sambiloto dicuci bersih. lalu daun sambiloto ditumbuk hingga halus. Kemudian diperah untuk diambil sarinya. Digunakan sekali habis sekali dalam sehari.

• Bahan-bahannya adalah siapkan tiga puluh gram rimpang temulawak, madu satu sudu makan serta air untuk merebus 400 ml.

Cara memupuk iaitu daun sambiloto dicuci bersih. lalu direbus sehingga mendidih, biarkan airnya menjadi separonya. Kemudian masukkan madu, aduk rata. Diminum sehari tiga kali dalam keadaan air sudah sejuk. Lakukan secara teratur.

- RAMUAN Ketujuh, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah siapkan madu satu sudu makan, tiga sudu makan air perasan kunyit, satu sudu makan air perasan jeruk nipis.

Cara memupuk iaitu semua bahan dicampur lalu dikacau rata. Minum sekaligus.

- RAMUAN KELAPAN, CARA ALAMI MENGATASI (MENGOBATI) apendiks

Bahan-bahannya adalah sediakan 30 gram temulawak, 25 gram kunyit serta air untuk merebus sebanyak 500 ml.

Cara memupuk iaitu temulawak dan kunyit dicuci bersih. kemudian direbus sehingga mendidih, biarkan airnya menjadi separonya. Lalu air rebusan tersebut ditapis. Dikonsumsi secara rutin.

Demikianlah tips dari kami tentang bagaimana cara mengatasi serta merawat penyakit apendiks (apendisitis) secara tradisional (herba). Semoga tulisan ini bermanfaat bagi anda semua.

No comments :

No comments :

Post a Comment