Cara Mencabut Gigi Sendiri

Cara Mencabut Gigi Sendiri

Berikut ini adalah tips bagaimana cara mencabut gigi dengan cara yang betul. Tips-tips ini akan dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu: tipsmencabut gigi sendiri secara umum, tips untuk mencabut gigi anak, dan tips untuk mencabut gigi orang dewasa. Harapannya, selepas anda berjaya mencabut gigi sendiri, anda boleh melakukan rawatan di rumah yang tidak memenuhi syarat-syarat perubatan (tidak mencabut gigi di doktor). Kerana kos cabut gigi berbeza-beza, jadi hal tersebut akan kami bahas pada artikel selanjutnya.

Perlu diketahui bahawa mencabut gigi, atau yang disebut dengan ekstraksi gigi oleh doktor gigi bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan tanpa latihan. Pada umumnya, anda lebih disyorkan untuk membiarkan gigi hingga terlepas sendiri, atau anda boleh menjadualkan pertemuan dengan doktor gigi anda. Biasanya doktor gigi dengan pasukan yang cukup terlatih dengan alat-alat khusus akan lebih kompeten untuk mencabut gigi yang bermasalah berbanding mencabut sendiri di rumah.

Peringatan Sebelum Mencabut Gigi

Jika anda mencurigai adanya jangkitan, segera temui doktor gigi. Jangkitan yang tidak dirawat dan berlangsung lama boleh menimbulkan risiko kesihatan yang lebih besar.Mencabut gigi sangat berbeza dari merawat gigi yang rosak atau patah, baik gigi susu dan gigi kekal. Jika gigi anak anda rosak akibat terhantuk (atau jatuh) dan kelihatan patah, jangan ikuti petunjuk diatas.Jika anda sudah dewasa dan mempunyai gigi goyang, segera temui doktor gigi. Mereka dapat mengetahui penyebabnya dan memberi nasihat mengenai risiko jika anda mencabutnya sendiri.

Sebelum anda mencabut Gigi, anda harus mempunyai alasan yang kuat dan benar kenapa gigi anda ingin dicabut.

Mencabut Gigi dengan Menggoyang Gigi

Dengan menggunakan kasa goyangkan gigi perlahan-lahan ke depan dan ke belakang. Gerak-gerakkan gigi secara perlahan. Berikan orang tersebut sedikit kasa dan perintahkan untuk memegang kasa di atas gigi. Hal ini boleh dilakukan hanya jika gigi ditahan oleh rangkaian gusi, tidak lagi ditahan oleh tulang manapun. Gigi pada keadaan ini boleh bergerak bebas pada hampir setiap arah dan boleh menyakitkan.

Goyangkan gigi ke depan dan ke belakang belakang perlahan. Kuncinya adalah menggerakkannya dengan perlahan.Jika banyak darah yang keluar, pertimbangkan untuk tidak meneruskannya. Banyak darah yang keluar biasanya merupakan tanda bahawa gigi belum bersedia untuk dicabut.Tarik gigi secara perlahan namun pasti, sampai ligamen yang menghubungkan gigi dengan gusi rosak. Jika kesakitan terlalu hebat atau darah banyak keluar, fikirkan untuk berhenti.

Mencabut Gigi dengan Apel

Buat orang tersebut menggigit epal. Menggigit epal boleh menjadi cara yang baik untuk mencabut gigi, terutama pada anak-anak. Cara ini lebih berkesan dilakukan pada gigi bahagian depan, bukan pada gigi belakang.

No comments :

No comments :

Post a Comment