Khasiat Daun Kumis/Misai Kucing

Orthosiphon aristatus atau yang lebih dikenali dengan nama daun misai kucing ini merupakan salah satu tanaman ubat asli Indonesia yang mempunyai manfaat bagi kesihatan. Diantaranya dari mula penyakit ringan hingga penyakit kronik, hal ini berkat kandungan senyawa atau nutrisi yang terdapat dalam kandungan daun misai kucing. Bahagian dari tanaman ini yang paling bermanfaat adalah bahagian daunnya yang mengandung kadar kalium, glikosida orthosiponin, fosforus dan oksalat.

Khasiat Daun Kumis Kucing

Sekarang ini daun misai kucing sudah banyak dimanfaatkan sebagai ubat-ubatan yang digunakan dalam bentuk ramuan herbal baik minuman ataupun campuran bahan ubat. Banyak sekali manfaat daun misai kucing bagi kesihatan, tapi manfaat yang paling dikenali adalah berkhasiat untuk merawat penyakit kencing batu. Nah penasaran mengenai manfaat daun misai kucing lain? Berikut akan dijelaskaan mengenai khasiat daun misai kucing bagi kesihatan.

Khasiat Daun Kumis Kucing yang Perlu Anda Ketahui

Mengeluarkan Air Kemih

Manfaat daun misai kucing yang paling ampuh adalah membantu proses mengeluarkan air kencing atau air kencing. Jika seseorang mengalami susuh buang air kecing atau mengeluarkan air kencing maka tandanya saluran kencing sedang mengalami jangkitan. Biasanya jangkitan saluran kencing terjadi pada saluran buah pinggang dan saluran pundi kencing yang disebabkan adanya bakteria escherishia coli yang biasa hidup pada kotoran dan usus manusia.

Cara pengunaanya untuk mengatasi perkara tersebut, hanya mengambil 25 gr daun misai kucing rebus dengan menggunakan 2 gelas air putih hingga mendidih. Selepas itu anda boleh minum ramuan tersebut setiap pagi dan sore hari secara rutin untuk mendapatkan hasil yang maksimum.

Merawat Rematik

Penyakit sendi merupakan penyakit yang menyerang sendi, otot, dan urat. Daun misai kucing ini berfungsi untuk meredakan rasa sakit, menghilangkan keradangan dan memelihara sendi agar tetap dalam keadaan baik. Adapun cara untuk memanfaatkan daun misai kucing sebagai rawatan penyakit sendi iaitu dengan merebus 5 helai daun misai kucing dengan menggunakan 3 gelas air. Setelah sejuk minumlah ramuan tersebut tiga kali sehari.

Mengubati Batuk

khasiat daun misai kucing selanjutnya adalah mengatasi penyakit batuk. Batuk meruapakan penyakit yang disebabkan oleh virus atau kerana benda asing seperti debu, alergi dan kuman yang merangsang selaput lendir yang menyebabkan terjadinya batuk. Salah satu ramuan yang sangat ampuh untuk mengatasi batuk adalah daun misai kucing. Cara untuk membuat penggunaan adalah sama seperti cara di atas namun untuk jumlah daunnya yang berbeza iaitu menggunakan 15 helai daun misai kucing dan 1 gelas air. Selepas itu rebus hingga mendidih dan minum secara rutin setiap tiga kali sehari hingga sembuh.

Nah itulah penjelasan mengenai khasiat daun misai kucing bagi kesihatan.

No comments :

No comments :

Post a Comment